Aankoopkeuring 

Sparend voor later ga je straks ook sparend dood.

 

Een tekst van Klein Orkest (uit het nummer later is allang begonnen) . Inderdaad je kunt wel blijven sparen maar bedoeling is dat je ook geniet. Steeds vaker bekeek ik bootadvertenties in de wetenschap: ooit……

Als jochie al vond ik het heerlijk om op het water te zijn. Lekker zeilen, spelevaren, zwemmen etc. En toen wist ik al: ooit ga ik een boot(je) kopen, ooit…..

 

Een ooit kwam in 2005. Begin mei 2005 een lijstje opgesteld wat we in een boot zochten en op basis daarvan was ik erg gecharmeerd van de Doerak. Het liefste een 780 AK of liever nog een 850AK. Achterstallig onderhoud geen bezwaar: de bedoeling is juist om te gaan klussen. Dus eerst maar eens kijken bij www.proaqua.nl (Pro Aqua is helaas failliet en bestaan niet meer). En in mei hebben zij toevallig een open dag. Daags er voor zie ik op hun site dat een 850AK binnen is gekomen met een prijs die binnen ons budget ligt:

Doerak 850 AK Meerval

Wij dus kijken……En ze was mooi met wel wat achterstallig onderhoud, vooral het verfwerk en het hout binnen is slecht. Een weekend wikken en wegen volgt en maandag erna breng ik een bod uit op de boot. Binnen 2 uur teruggebeld en behoudens keuring gaat de deal door!

 

 

Vrijdag de dertiende (!) Mei de keuring laten uitvoeren door Rotgans die wat zaken ontdekt die direct aanpassing behoeven en zaken die ik zelf ook al wel had gezien. hij komt met een uitgebreid expertise rapport (waarvoor ik ook een best bedrag betaal, maar ik heb liever zekerheid bij zo’n uitgave….). ik overleg met Pro Aqua en we komen tot een deal. Een aantal zaken zal direct worden aangepakt:

  • Alle doorvoeren worden vervangen: de koelwaterinlaat van de motor, de toiletaanvoer en afvoer, de afvoer van de keuken.
  • De ruitenwisser motor stuurboord vervangen.
  • Alle Gasslangen en afsluiters worden vervangen en bij de keuken worden afsluiters geplaatst, Dan kunnen zowel de koelkast als het fornuis afzonderlijk worden afgesloten.
  • Het totale onderwaterschip wordt gezandstraald en van drie lagen nelfapox voorzien.
  • Alle anodes worden beoordeeld en zo nodig vervangen.

 

Enkele zaken uit de keuring verbazen mij niet maar zijn wel goed om te weten.

  • De naden van de tent zijn aan opnieuw stikken toe: jaren later uiteindelijk uitgevoerd.
  • De roerkoning lekt enigszins: met goed volzetten met vet is e.e.a. al opgelost.
  • Het verfwerk is slecht en deels onthecht. Maar omdat Doerak’s af werf verzinkt zijn geen acuut probleem (behalve esthetisch dan…;-)) want roest is nauwelijks zichtbaar.
  • Het hout binnen is slecht en op diverse plaatsen ingewaterd: de raamrubbers van de stuurhut zijn hiervan de vermoedelijke oorzaak.
  • Het mastje voorop: het verfwerk is vrijwel vergaan en de verlichting (het toplicht / ankerlicht) werkt niet.
  • De dikte van het staal is overal voldoende. enkele plekjes worden bijgetipt: daar heeft de keurmeester enkele gaatjes geslagen ter controle.
  • Schroef en schroefas zijn in goede conditie.
  • Motor: de compressie is later gemeten. Deze blijkt nog uitstekend:
  • Compressietest 2005

Compressietest 2005 Pok-Pok (toen nog meerval geheten)

  • De toilet werkt goed.
  • De kachel werkt goed.
  • Accu’s lijken in goede conditie.

Eind mei kan ik de Pok-Pok, zo gaan we haar noemen, ophalen en dus staat ze voorlopig even op de kant:

IMG_4495 IMG_4493

Nog heel even geduld dus….

 

Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.