7 November 2005: vloeropties

Omdat het verfseizoen voorbij is begonnen met de binnenkant: nee nog niet winterklaar maken maar wel gewerkt aan de bilge, of liever gezegd de schuimisolatie. De vloer van de stuurhut is voorzien van schuimisolatie en die is goeddeels vergaan. Zo zeer zelfs dat de bilge vol ligt met stof en schoonmaken geen zin had. Dus heb ik alle 6 vloerplaten (vlonders) er uit gehaald, het schuim en de lijmresten er af gehaald. Wat een rotzooi gaf dat zeg!! Maar nu kan ik starten met het schoonzuigen en ontvetten van de bilge. De vloerplaten zijn trouwens slecht onderhouden want de verf is zo’n beetje vergaan en op sommige plaatsen ingewaterd door een eerdere lekkage aan de rubber ramen of de tent die een keer open is blijven staan bij vorige eigenaren…….

Vloerplaten
Vloerplaten
Vloerplaten
Vloerplaten

 

Ik heb nagedacht over de volgende opties:

  1. Totaal vervangen van de vloerluiken door watervast multiplex en die een keer of 8 aflakken met mijn favoriete verf: bootlak: Voor: mooie nieuwe platen. Tegen: arbeidsintensief en de huidige platen zijn eigenlijk nog wel goed bruikbaar. Bovendien: een behoorlijke hak in het budget
  2. Kaalhalen, ontweringswater op de ingewaterde plekken en daarna een keer of 8 aflakken. Voor: geen nieuwe platen maken en geen pasproblemen. Tegen: arbeidsintensief en wellicht worden ze toch niet echt mooi door te diep zittende verwering.
  3. Vloerplaten voorzien van zeil (liefst teakmotief met witte voegen) en de randen in hoekprofielen zetten. Voor: simpel en extra geluidsisolatie. Tegen: kan er goedkoop of wat gekunsteld uitzien en zeil zal sneller slijten dan hout.
  4. Vloerplaten voorzien van parketplaten (5mm) en daarna aflakken. De randen in een hoekprofiel zetten. Voor: erg mooi. Tegen: arbeidsintensief en wellicht ook erg duur.
  5. Vloerplaten kaalhalen en voorzien van een dekkende beits en daarna een laag of 6 bootlak erover. Voor: als je voor mooie beits kiest erg mooi. Tegen: arbeidsintensief maar da’s de rest ook.

Naschrift: het is dus optie 6 geworden: kaalhalen en opnieuw lakken. Daarbij heb ik de eerste 2 lagen een licht dekkende teakbeits gebruikt en daaroverheen Ruwa Jachtlak. Ruwa is helaas nogal krasgevoelig gebleken dus ik denk dat ik ze later nog in de parketlak ga zetten om e.e.a. slijtvaster te maken. Overigens heeft het lakken ruim vier maanden geduurd. Mooie winterklus die ik thuis heb kunnen uitvoeren tussen de bedrijven door, zeker omdat het vaak te koud was om te lakken, zelfs in de schuur thuis.

 

Vorige kluspagina Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.