17 maart 2007: geschilderd terug

Start: 2505 – eind 2508

Weer: nog wel wat fris maar wel een stralende voorjaarszon

Eindelijk, eindelijk. Je kunt veel van Pro-Aqua zeggen maar plannen is niet hun sterkste kant. Het werk dat ze opleveren is echter meer dan het wachten waard! Het dak, dek en de kajuit is in de plamuur gezet en erg strak geworden en de boot oogt (op het vrijboord na dat nog niet is gedaan) nu als nieuw. De planning was om rond december klaar te zijn. Het is dus maart geworden. Zonder schaamte vaar ik dus om 11.30 de bruggen in Meppel door op weg naar het Zware Water. Nog wel een aha moment: bij de brug in Zwartsluis gaan opeens aan bakboord drie witte lichten in driehoek opgesteld branden, en het gele licht onder de brug dat de doorvaart toestemming geeft gaat uit. Ehhh, wat is dat ook al weer? Snel de almanak erbij en ik weet het weer: spuien / inlaten: er zal dus wel een boot van de andere zijde aankomen. Ik stop dus af en ga aan stuurboordzijde bij het remmingwerk liggen.

Ondertussen komt een dikke motorkruiser achter mij aanvaren en de boot gaat mij voorbij, ondanks dat ik wijs naar de drie lichten. De lichten worden kennelijk niet gezien en ze negeren mij want er wordt doorgevaren. En net als de motorkruiser ter hoogte van de brug is zie ik een boze brugwachter naar buiten komen en een dikke boeg van een ongeladen vrachtschip snel dichterbij komen. De motorkruiser slaat fors achteruit (leuke wielwerking van de schroef) en maakt zich rechtsomkeert uit de voeten. Zou een vaarbewijs dan toch maar verplicht moeten worden?  in dit soort situaties zou je denken……..

 

Alles loopt voorspoedig verder en na een kleine drie uur varen kom ik in de thuishaven in Zwolle. Maar dan: het botenhuis waar ik lag is gesloopt deze winter en het nieuwe is nog niet klaar. Ik leg dus even vast aan de kadewand, wat niet echt lekker ligt maar gelukkig is nog een vaste (open) plaats vrij die ik kan innemen zo lang. Wel krijg ik nog wat bewonderende blikken over het verfwerk!

De eerste vaaruren van 2007 zitten er weer op.

 

Vorige vaarpagina Volgende vaarpagina

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.