26 April 2010: poetsen en tanken

 

Vanavond het idee om de watertank vast vol te gooien en te poetsen. Dat loopt wat anders af. Ik begin met het volgooien van de watertank. Omdat de kraan aan onze kant van de haven het (nog) niet doet vaar ik naar de andere zijde van de haven. Ik leg aan in de schemering en zet de slang in de tank. Een nieuw waterfilter heb ik al geplaatst. Als de tank volloopt (200 liter: dat duurt wel even) besluit ik om ook de dieseltank vast af te tanken: hij zit bijna vol maar ik schat dat er nog wel 10 liter (een jerrycannetje) in kan. Misgegokt…….

 

Want: ik giet de jerrycan leeg als ik hoor dat de tank nagenoeg vol moet zitten, ik laat het grootste deel dus maar in de jerrycan zitten. Eenmaal teruggevaren als ook de watertank vol zit merk ik dat de boot wel heel erg dieselig ruikt. De jerrycan is dicht dus daar kan het niet aan liggen. Wat dan? Als ik het motorluik open zie ik wat water staan: als de watertank bijna vol is loopt er wel eens een klein beetje de bilge in. Maar: als ik wat beter ruik merk ik dat het water vermengd met diesel is. Ik kijk wat beter en zie dan wat er gebeurd is: via het peilglas dat van boven open is is wat diesel de bilge in gelopen. Ik besluit het direct met papieren poetsdoeken die ik voor dat soort zaken aan boord heb weg te halen. We willen a.s. vrijdag voor een week gaan varen en dan moet die dieseldamp niet zo aanwezig zijn…….Wel een flink smerig karweitje en ook nog eens lastig want je kunt er nauwelijks bij. Ook zie ik dat onder de motor de bilgeverf aan vervanging toe is. De doeken verpak ik in plastic en lever ik thuis als chemisch afval af. Ook haal ik voor de zekerheid vast een pak koffie om in de bilge te strooien als de geur er bij het varen nog is.

 

Vorige kluspagina Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.