Maandag 2 Augustus 2010 en dinsdag 3 augustus, vaarvakantie dag 17 en 18

Weer: ’s ochtends bewolkt ’s middags regen maar de namiddag en avond mooi genoeg.

Motoruren: 2785 – 2789: 4 Gevaren: 34 km, 8,6 gemiddeld.

Vandaag gaan we eerst maar eens flink boodschappen doen en water tanken. Dat water tanken doen we nog in Dokkum waarbij we wel even dubbel moeten liggen omdat er een boot voorligt. We komen langszij om water te tanken en de slang ligt al klaar omdat er net een andere boot heeft getankt. Ik stop de motor en doe de slang in de tank. Ondertussen knopen we een kort gesprekje met de eigenaar van de boot waar we tegen aan liggen. Hij blijkt zijn boot in Mook te hebben liggen, de plek waar ik in mijn jongere jaren bij de Zeeverkenners heb gezeten. De wereld is klein……

Na het tanken varen we door naar de Woudpoortbrug die na even aanleggen toch nog vlot wordt bediend. Daarna door naar de schreiersbrug die 3 meter hoog is en waar wij dus onder door kunnen. Aangekomen bij de brug zie ik dat deze dubbel rood geeft. Het is er druk met veel zeilboten die moeten wachten want ik zie een auto van een technisch bedrijf bij de brug staan: storing!! Wij hebben er geen last van en varen door het Grutdiep af waarna we stuurboord uitgaan naar een klein vaartje dat 1,35 meter diep is en een paar bruggen van 3 meter hoogte heeft. Genoeg voor ons en we zijn de grotere boten met haast kwijt. Doordat het gestaag is gaan regenen varen we moederziel alleen en al snel zijn we bij de kruising met de Petsloot aangekomen. Oppassen daar want er is toch wel wat verkeer en de bocht is haaks. We komen door Zwaagwesteinde en langs de electriciteitscentrale aan het Bergumermeer. Op de camping heb ik in mijn jeugd een paar vakanties doorgebracht. Ik herken er niet veel meer van: er staan nu veel chalets en in mijn herinnering was het veeeeel groter.

Het Bergumermeer steken we deels over  waarna we stuurboord het Prinses Margrietkanaal over gaan. We komen langs saai Bergum (tenminste vanaf het water), varen de Wijde EE over en komen bij de het punt waar we een aantal dagen geleden nog diesel hebben getankt. We varen nog een stukje door en slaan dan bakboord de Lange Sleatten in en direct daarna weer stuurboord het kleine slootje in richting de Saiterpetten. Daar aangekomen zien we nog een mooi plekje aan de wallekant waar we aanleggen. Enig minpunt is dat het ronduit giet, echt een stortbui. We leggen dan ook in die stormende regen aan en worden behoorlijk nat. En, alsof het zo moest zijn, zodra we goed liggen, de motor uit is is de bui ook over! Nou ja…… Het weer klaart op en dus gaat de BBQ weer aan, net als de dag erna, want we blijven er nog een dagje liggen. Ondanks het hoogseizoen is het betrekkelijk rustig en kunnen we heerlijk zeilen met het Pokje-Pok-piraatje, want de wind is vrij kalm. Zelfs de oudste krijgt het te pakken en zeilt eigenlijk erg goed, hij neemt zelfs zijn moeder mee!