15 tot 25 juli 2011: hellingen

Vorig jaar niet gelukt maar nu is het er tijd voor: Hellingen. Onze haven heeft een eigen helling met loods en ik heb deze tien dagen gereserveerd.

Een aantal klussen was hoognodig:

  1. Onderzijde afspuiten en schoonmaken
  2. Controleren Schroef / schroefas / roer
  3. Bijwerken eventuele beschadigingen
  4. Plaatsen steunen davits
  5. Betimmering kajuit vervangen voor kurk
  6. Plaatsen zitting bank
  7. Vervangen gasslangen
  8. Uierzalf

En dat allemaal in vijf dagen……;-)

 

Onderzijde afspuiten en schoonmaken

De onderzijde is na een flinke tijd in het water nu wel toe aan een flinke beurt. Dat wil zeggen: afspuiten en ontdoen van schelpjes en andere aangroei. Kost bijna een hele dag om te verwijderen. Daarna alles gecontroleerd op beschadigingen. Dat valt eigenlijk heel erg mee. Wel zitten er de nodige beschadigingen bij de witte onderrand. Niet door het verven maar door de tape die ik destijds gebruikt heb. Die zat kennelijk te vast en heeft de onderlaag een beetje meegetrokken helaas. Die plekken ga ik dus bijwerken.

Beetje aangroei….

Roest door tape die te vast zat

 

Controleren Schroef / schroefas / roer

De schroefas controleer ik door een flink stuk hout tussen schroef en de hak van het roer te plaatsen. De speling valt erg mee, of liever gezegd is afwezig. Dat gaat dus goed. Ook de schroef zelf is eigenlijk nog goed. Een paar kleine tikjes aan het uiteinde flex ik glad zodat ook die weer soepel loopt.

 

Bijwerken eventuele beschadigingen

Alle roestplekken maak ik roestvrij met de perago en de flexschijf. Aansluitend twee maal in de Nelfapox en daarna in de  blauwe aflak.

Roest bijwerken

 

 

Plaatsen steunen davits

Om het bijbootje wat beter te plaatsen ga ik een davits plaatsen. Een Scoutingvriend is metaalbewerker en maakt het ontwerp na dat ik met foto’s heb aangeleverd. Ook maakt hij steunen zodat de davits draaibaar is en vastgezet kan worden in ofwel stand uit, ofwel stand in: zo kan ik varen met de davits naar binnen toe zodat er niets uitsteekt.  Het boren in een dek blijf ik eng vinden. We kitten alles zeer goed af met Sikaflex zodat alles goed waterdicht is.

 

 

   

 

Betimmering kajuit vervangen voor kurk

De betimmering die ik heb weggehaald vervang ik door kurk. Deze plak ik integraal vast op de zijkanten in de stuurhut, die ik eerst roestwerend heb bewerkt waar dat nodig was. Beetje passen en meten maar dan heb je ook wat:

 

 

 

 

Plaatsen zitting bank

De zitting van de bank plaats ik nu ook definitief. Ik heb een proef gemaakt en deze op nieuw hout overgenomen.

plaatsen zitting

 

Vervangen gasslangen

Alle gasslangen worden vervangen. Dat wil zeggen: alle losse slangen, de vaste laat ik zitten. In de keuken draai ik de afsluiters ook nog aan omdat die wat los zitten.

Met de gasslang in de gasbun heb ik de grootste problemen. Ik vervang deze waarbij een uiteinde op de vaste slang met een moer wordt vastgezet. Als ik alles heb vervangen zet ik de boel op druk waarna ik de gasfles weer sluit. De drukmeter op de fles laat de druk echter heel snel terugzakken naar nul. Da’s niet goed, dus gewapend met een spuitbusje lek detectie ga ik eerst binnen op zoek. En de laatste slang is pas beet: die in de gasbun. Blijkt de moer gewoon doormidden. Ik denk dus een moer te halen bij de DHZ zaak maar wat blijkt: de in de Pok-Pok gebruikte maatvoering bestaat niet meer in Nederland. Ook zoeken op internet levert niets op. Dus dan maar de slang over de koperen buis heen met een dubbele slangklem. Ik houd er niet van om met gas en veiligheid te spelen maar het zit gelukkig in de gasbun en een uitgebreide druktest levert op dat het systeem weer volledig dicht is gelukkig.

 

 

Tussendoor vervang ik ook nog de aansluiting van de verlichting van het mastje. Deze was behoorlijk ‘gaar’ .

 

Uierzalf

Na tien dagen hard werken is het tijd om de Pok-Pok weer aalglad te maken ofwel in de uierzalf te zetten en daarna kunnen we weer het water in.

Aalglad in de uiterzalf

 

Vorige kluspagina Volgende kluspagina

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.