Juni 2012: project Dynamo

Dynamo

 

Motoruren: 1887 – 1991: 4

Na de meivakantie heb ik in juni eindelijk tijd om de dynamo te bekijken. Of liever gezegd het hele systeem rondom de dynamo. Ik begin maar eens met het bekijken van de waarde die de draaiende dynamo geeft. Dus: alle verbruikers er afgehaald en de motor gestart met de bekabeling er weer op. Oei, dat is teveel:

 

Dik 14,8 volt en na een paar minuten warmdraaien loopt de spanning nog verder op. Wat nu? Het kunnen verschillende zaken zijn, zo heb ik op internet inmiddels opgezocht. Meest voorkomend:

  1. Spanningsregelaar defect
  2. Dynamo defect
  3. Slechte bekabeling door oxidatie of kabelbreuk

Dan maar wat zaken uit gaan sluiten. Allereerst de dynamo er afgehaald en samen met de spanningsregelaar weggebracht naar Ferwerda Waar ze een meetbank hebben. De dynamo blijkt het eigenlijk uitstekend te doen en ook de spanningsregelaar werkt eigenlijk wel concluderen zij. Omdat het ook aan slechte accu’s kan liggen en  ik zaken uit wil sluiten haal ik de accu’s uit de accubakken (auw: herniaspul 😉 en laat ze ook doormeten. Ondanks hun leeftijd (een is al ouder dan tien jaar!) zijn ze qua capaciteit beiden nog boven de 70%. Niets mis mee dus. Ferwerda geeft als advies om een bypass aan te leggen voor de bekabeling en alle kabels te herzien qua aansluitingen en zo.

 

 

Tss, da’s een hoop werk maar ik koop kabel, aansluitmateriaal en krimpkousjes en ga aan de gang. Na een flinke middag ben ik  klaar en sluit de boel weer aan. Vol goede moed meet ik de boel weer na. En: de eerste minuten gaat alles goed. ‘Hoera’ denk ik en ik besluit de motor een half uurtje te laten draaien om zeker te zijn dat alles goed werkt. En da’s maar goed ook want terwijl ik geniet van een koffie zie ik opeens de voltmeter omhoog schieten van 14,4 naar 14,8 en daarna boven de 15!

@#$%#@%@#$%@# de nieuwe kabels bieden dus geen oplossing. Wellicht de massakabel? Ik kijk alles nog een keer goed na maar besluit in arren moede de dynamo en spanningsregelaar mee te nemen naar Ferwerda voor een ultiem advies. Dan maar een nieuwe dynamo er op denk ik nog.

Ik leg uit wat er – nog steeds-  aan de hand is en opnieuw zetten ze dynamo en spanningsregelaar op de testbank:

En dan….na een paar minuten schiet de voltmeter omhoog en zien ook zij dat er wat niet in de haak is. Vorige keer had de dynamo slechts een minuutje gedraaid en was dit niet opgevallen….

Een nieuwe spanningsregelaar er op en: nu werkt alles wel gelukkig.  Als plesiter op de nwonde voor het heen en weer rijden na een foute diagnose krijg ik een compensatiediode mee die de 0,7 volt spanningsverlies compenseert van de diodebrug in de dynamo.

 

  

Tevreden rijd ik weer naar de boot toe en sluit alle zaken weer aan. Eindelijk weer een goede stroomvoorziening!

 

           

 

Als laatste: de bekabeling van het dashboard werk naar behoren maar is wel een wirwar. In de toekomst ga ik daar nog maar eens wat aan doen….

 

 

Vorige kluspagina volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.