Juni 2016 tijd voor iets nieuws: van het een komt het ander…..

Tijdens een vaarweekend rondom Giethoorn kom ik er achter dat het koelwater warmer is dan normaal. Als ik het zie controleer ik gelijk wierfilter, impellerpomp, koelwater uit de uitlaat en eventuele lekkages rondom de motor, maar: geen lekkages, de impeller is gewoon goed en ook de wierfilter doet zijn werk zonder verstopping. Ik begin te vrezen dat de warmtewisselaar of wellicht de thermostaat kuren heeft. Als ik minder toeren vaar (<1.500) zie ik de temperatuur wel weer wat zakken tot beneden de 80 graden; een Doerak is normaal gesproken rond de 75 graden bij een motor op bedrijfstemperatuur en rond de 1.700 toeren.

IMAG0262

 

Dan: bij het huiswaarts varen moeten we bij de Arembergerschutsluis enige tijd wachten omdat de keersluis bij het Meppelerdiep er uit ligt en het dus drukker is dan normaal. Dan valt ook nog eens op dat er wat olie of diesel uit de uitlaat mee komt. Dit is vaker geweest afgelopen jaar: niet schrikbarend veel overigens maar net genoeg om op te vallen. Nu is het echter weer iets meer lijkt het. Ik begin me nu wat meer zorgen te maken, ook al omdat de motor sinds mei wel vlot start maar de eerste paar minuten wat onregelmatig loopt lijkt het wel en ook wat meer bonkt (gaan alle cilinders wel direct mee bij het starten..?).

 

Voorlopige conclusie bij thuiskomst:

  1. De warmtewisselaar is waarschijnlijk wat verstopt. Dit is een meer voorkomende kwaal bij oudere Indenors. Schoonmaak kan ik niet zelf en zal een monteur moeten doen.
  2. Vervanging van de warmtewisselaar kost minstens 450,- euro aan onderdelen, nog los van uren, zo blijkt uit even googelen.
  3. De olie / dieselfilm uit het koelwater kan duiden op een probleem in de cilinderkop of in de brandstofpomp. Beide zijn qua kosten: AUW. Volgens twee monteurs die ik afzonderlijk spreek komt dit euvel meestal niet door verstuivers die verstopt zijn (helaas, want dat is een reparatie die te overzien is).
  4. Het onregelmatige lopen kan van alles zijn. De kleppen zijn echter 2 jaar geleden nog gesteld, nadien hebben we niet zo heel erg veel motoruren gemaakt dus dat is niet heel waarschijnlijk.
  5. De al langer aanwezige kwaaltjes: wat lekkage van koelwater (niet heel veel, 200 ml bijgevuld na een week varen), zwetende leidingen een oud brandstoffilter waar de rubbertjes onder het kijkglas niet meer leverbaar zijn (dus Grolsch rubbers van een beugelfles die ik ieder jaar vervang ;-)).
  6. Een Dynamo die af en toe wat schommelingen laat zien als ik de voltmeter mag geloven (drie jaar geleden heb ik de spanningsregelaar nog vervangen….)
  7. Een alarm zoemer die bij starten net iets langer door blijft zoemen terwijl de meters maar traag opkomen. Is de sensor van de oliedruk minder of ligt het aan de bedrading?)
  8. De motor rookt en ruikt: dat mag bij een oude motor maar het  begint wel steeds meer op te vallen….ook is de ontluchting van het carter niet aangesloten op de luchtinlaat zodat de bilge steeds erg vet is in no time….

 

Tja wat moet je nu? Ik denk dat we de conclusie moeten trekken dat de motor technisch aan het einde begint te komen. Een monteur erbij en de acute zaken laten repareren is sowieso nodig want zo wil ik niet de vaarvakantie in, dan komen we zeker met motorpech te liggen….

 

Na een weekend driftig nadenken valt het besluit: we gaan niet meer repareren maar kijken naar vervanging. Een moeilijk besluit en vooral best kostbaar maar ik denk dat we er beter aan doen. Alleen: wat gaan we doen. Een aantal opties dienen zich aan:

  1. Revisie van het totale motorblok. Kosten voor een gereviseerd blok bedragen circa € 4.600.
  2. Vervangen door een nieuwe motor. Een nieuwe is wel veel duurder maar heeft als voordelen: wat stiller, veel schoner (minder rook en een minder vette bilge. Ook zijn nieuwe motoren in het algemeen kleiner en zeker de eerste jaren meer bedrijfszeker dan mijn huidige.

IMAG1200

We kiezen uiteindelijk voor het laatste: een gloednieuwe motor. De botenmarkt trekt weer wat aan dus zullen we een deel wel terug gaan zien als we de boot ooit verkopen verwacht ik: een nieuwe eigenaar kan er immers voorlopig zorgeloos mee varen.

 

Maar ja: welke motor gaan we kiezen. Ik begin te googelen en er gaat een wereld open van merken, leveranciers. Ook lees ik veel op botenforums: daar is veel discussie over vermogen / merken / service  / betrouwbaarheid etc..

Enkele opties die langskomen (nee ik word zeker niet gesponsord, was het maar zo….;-)

 

Prijzen, maten, adviezen verschillen flink. Wat opvalt is dat veel bedrijven mee willen denken en ook wel snel willen leveren. Niet alleen de prijs speelt overigens mee, ook inbouwkosten spelen een rol: sommige merken hebben echt andere inbouwmaten waardoor de inbouwkosten hoger zijn. En garantie / service, ook over 10-15 jaar speelt dan mee: wie zegt dat een leverancier of motormerk er dan nog is?

Ik heb met verschillende leveranciers contact en krijg verschillende offertes die in prijs en specificaties nogal verschillend wat vergelijken lastig maakt.

Uiteindelijk gekozen voor een Vetus van 42 pk die ik in laat bouwen door Bonsink Aquaservice in Zwartsluis, dichtbij de thuishaven en voor het gevoel meedenkend en betrouwbaar: ik krijg zelfs nog iets voor de oude motor terug. Ook lees ik er wel goede berichten over.

vetusmotor

 

Meteen afspraken gemaakt over de inbouwdatum. Daarover later meer. Het bestellen en zoeken is als een klus op zich geweest.

Vorige kluspagina Volgende kluspagina

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.