Maandag 18 juli 2016: op de steunen

Vroeg uit de veren en naar Zwartsluis. Daar staat de heftruck al klaar om de motor op zijn plek te zetten. Dat gaat soepel en nog voor de koffie staat de motor op de steunen.

 

De bilgeverf is al best goed uitgehard. Je blijft een paar vlekjes in de verf zien. Waarschijnlijk siliconen die ooit voor smering van de motor zijn gebruikt of zo. Zelf kan ik me niet herinneren dat ik die ooit gebruikt heb overigens.

20160719_110018.jpg
Ronde waterlock naast de schroefas

Na het plaatsen van de motor is het tijd voor het uitlijnen. Met een zeer dunnevoelermaat wordt de motor op de schroefasflens aangesloten.  Voordeel van de Doerak is de schroefas die flexivel is opgehangen.  Nadat de uitlijning klaars is komen alle aansluitingen er omheen aan bod. We beginnen met het uitlaatsysteem. We kiezen voor een ronde waterlock die naast de schroefas komt op eem betontriplex plaatje. Ziet er mooi uit. Gaatje vorem door de spant geen lukt niet: dat blijkt Cortenstaal te zijn en daar kom je bijna niet doorheen. Dus een moer op de spant gelast en vastgebout. Een andere kleine tegenvaller is dat er een beluchter bij moet in de uitlaatleiding omdat de doorvoer vrij laag zit. We bedenken eerst een optie met een uitlaatleiding die we in een bocht laten lopen. Dat is echter niet erg mooi en handig en dus besluiten we een extra zwanehals bij te plaatsen. Wel is daardoor de kist die we net dit voorjaar hebben gebouwd aan een kleine verbouwing toe ;-((

Zwanehals
Zwanehals

Ook beginnen we met de bekabeling voor de motor en haal ik de laatste oude kabels weg. Om de start en serviceaccu gescheiden te laten komt er een scheidingsdiode zonder spanningsverlies op. Ook wordt het bedieningspaneel geplaatst.

Scheidingsdiode net zichtbaar in het midden van de motor boven (bij de rode kalbels)
Scheidingsdiode net zichtbaar in het midden van de motor boven (bij de rode kabels)

 

uitgebreide dashboard: inclusief oliedrukmeter, voltmeter en koelwatermeter.
uitgebreide dashboard: inclusief oliedrukmeter, voltmeter en koelwatermeter.

 

En voor je het weet is de dag voorbij….

 

Vorige kluspagina  Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.