15 augustus 2016: zomervakantie dag 17 Filters……

Driewegsluis – Thuishaven

Weer: NW2, Zon en wolken

Motoruren: 52,4 – 57,9: 5,5 uur incl. proefdraaien na verstopte filters.

Gevaren: 48,3 km, 8,8 gemiddeld

 

08.45 maak ik de boot klaar om richting de Driewegsluis te varen. Bedoeling is om vanmiddag thuis te zijn, dus bijtijds door de sluis heen.  De jongste zoon wil graag zelf wegvaren en om 08.45 start ik de motor en help de lijnen los te gooien. Als ik met de lijnen bezig ben begint plots het motoralarm te piepen en hoor ik de motor wat rochelen en aansluitend afslaan. Huh?……

Ik probeer te herstarten maar de motor doet niets. Dus wat standaardcontroles uitvoeren aan de motor. De startmotor gaat wel rond, het lijkt mij dus een brandstofprobleem. De stopmagneet werkt naar behoren lijkt het en wat wel opvalt is dat ik de brandstofopvoerpomp niet hoor, waar die normaal wel hoorbaar is. Het CAV filter lijkt ook schoon: het kijkglas is immers naar behoren brandschoon, ik kan me niet voorstellen dat ik verstopte filters heb, ondanks dat ik gisteren 150 liter getankt heb. Het kijkglas is immers schoon?

20160719_120346

Na wat prakkiseren besluit ik niet verder te kijken en Bonsink Aquaservice  te bellen. Vrij snel komt een (electro)monteur, mede omdat ik het vermoeden heb dat de brandstofopvoerpomp problemen heeft. We checken de flow van de pomp en die is er inderdaad niet, hoewel de pomp wel spanning krijgt en ook lijkt te pompen. Als we de flow van het CAV filter checken lijkt die de boosdoener te zijn: nauwelijks doorstroom. Dus toch verstopt? We halen het filter er af en het lijkt alsof de binnenkant een klein beetje vuil bevat. De blikopener erbij om het filter open te draaien geeft uitsluitsel. De foto’s spreken voor zich:

20160815_124737
Beetje vies van binnen
20160815_124710
de blauwe rand is startron
20160815_124706
Startron: ondanks jarenlang trouw gebruik helpt het dus niet genoeg (of heeft het uitstel van vervuiling betekend).

 

Als we een nieuw CAV filter plaatsen (altijd een aantal reserve aan boord gelukkig…) Blijkt dat inderdaad de boosdoener te zijn: bij het starten horen we de opvoerpomp weer geluid maken en slaat de motor weer aan. Dus opruimen, nog een bak koffie en dan kunnen we, met wat vertraging alsnog varen. Voordat de monteur gaat vraagt hij, meer voor de grap dan serieus: ‘laat de motor nog maar eens lopen.’ En ja hoor: weer een rochel en een motor die al snel weer afslaat. Als het CAV filter nu weer vol zit dan is de tank wel heel erg vervuld en is thuiskomen vanaf de driewegsluis met deze tank geen optie……..ik maak me nu wat zorgen.

 

We testen de doorstroom weer (slang eraf en kijken of er flow is), dat is bij het CAV filter gelukkig het geval…….. Voor de zekerheid vervangen we dus het filter op de motor zelf. Het filter in de opvoerpomp blijkt bij inspectie wel wat vervuild maar we draaien deze om: die hebben we namelijk niet in reserve….) Nu start de motor wel en blijft hij ook lopen, ook na 10 minuten en ook als je veel gas geeft. Nu alles schoon is durf ik het wel aan en varen we af richting de sluis. We komen er ruimschoots mee thuis en ik test regelmatig even of er nog genoeg flow is door in zijn vrij veel gas te geven: de motor blijft direct reageren. Wel fijn trouwens dat de monteur nog twee keer belt om te checken of de motor blijft lopen: dat geeft vertrouwen.

 

De vaartocht gaat verder dus voorspoedig: via Steenwijk en de Beukersluis komen we uiteindelijk einde van de middag in Zwolle aan. Onderweg komen we nog wel een boot tegen die een foto waard is. Over smaak valt in ieder geval niet te twisten:

Over smaak valt niet te twisten……

 

We zijn er bijna….

 

En als laatste dingetje van de dag: na een verstopt filter in de bootmotor blijkt de automotor ook niet te willen: overleden accu blijkt later…..

Nee, niet alweer pech….

 

De vaarvakantie 2016 zit er in ieder geval op. De motor heeft zich goed gehouden. Het weer was dit jaar iets met peren helaas. Wel weer nieuwe gebieden gezien en genoeg meegemaakt. Op naar nieuwe tochten….

 

Vorige vaarpagina Volgende vaarpagina

Vorige kluspagina  Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.