Eindelijk weer een avondje klussen. Afgelopen weken wel de jerrycans met vervuilde diesel afgevoerd naar de Rova. De jerrycans konden we leeggooien in een tank daar zodat ik ze weer mee kon nemen. Die kan ik mooi gebruiken om de tank te vullen (nadat ik ze natuurlijk heb schoongespoeld van binnen ;-)).
Vanavond het vervolg van het project vervuilde tank. Het blijft een verrassing wat we gaan zien en met kloppen op de tank heb ik toch het vermoeden dat er wel eens een slingerschot in de tank zou kunnen zitten. Navraag op mijn favoriete watersportforum geeft onvoldoende duidelijkheid. Vooralsnog waag ik het er op. Ik zet dus de mal precies in het midden van de tank en boor eerst 12 gaten in de tank om de bouten van het mangat doorheen te steken. Dan zet ik de zaag in de bovenkant. Blijft wat ongemakkelijk: zagen in het staal van een boot. De brandblusser houd ik bij de hand, ondanks dat de tank leeg is en ik boorolie gebruik om de boortjes en de zaag te koelen. Toch breek ik nog 2 boortjes af en twee zaagjes. Later wordt duidelijk waarom: er zit toch een slinger schot in het midden. Ik heb het goed uitgegokt wat het schot zit echt helemaal in het midden en ik kan er daardoor erg goed bij aan beide zijden.


Wel zit in eerste instantie het uitgezaagde rondje vast aan het slingerschot. Met een dremeltje krijg ik dat gelukkig los geslepen.
Wel snap ik nu dat de zaagjes afbraken: een slingerschot inzagen werkt niet echt…..

De vervuiling valt me eigenlijk nog wel mee, ongeveer een centimeter drek onderin de tank. Waarschijnlijk zit de waterzak nog wel wat voller maar ook daar kan ik wel bij. Komende week maar eens goed schoonmaken en daarna kan de boel dicht, nieuwe slangen er op en aansluitend de dieseltank weer vullen zodat we weer kunnen varen.


