8 en 10 April de laatste tankperikelen en servicebeurt motor

8 April 2017

 

Deze zaterdagmiddag besteed ik aan het aansluiten van de tank en dat is een staaltje acrobatiek. De Vetus tankoverloop die ik heb besteld moet namelijk gemonteerd worden op een vrijwel onmogelijke plaats. Liggend op de tank moet ik met een hand omhoog de boel aansluiten. Dat is onder het gangboord / in de luchtaanvoer ‘bak’, zonder dat ik kan zien wat ik doen. En: dat is niet erg makkelijk. Of liever gezegd lastig, nee beter nog: onmogelijk.

Onmogelijk blijkt wel uit het feit dat ik na veel passen, meten zuchten en in onmogelijke standjes liggen denk de zaak te hebben aangesloten.

 

Tenminste, dat denk ik, want zodra ik de boel uitprobeer door de eerste jerrycan met tien liter via de nieuwe tankdop in de tank te krijgen lekt het aan alle kanten…….;-(( ZUCHT.

 

Oftewel: de tankoverloop maar weer verwijderd en uiteindelijk de tankdop met een brandstofslang op de tank aangesloten. Aansluitend de ontluchting weer aangesloten met een nieuw stukje leiding en nu blijft alles wel mooi dicht. Alles is namelijk nu veel eenvoudiger aan te sluiten. Ook de afsluiters monteer ik, met een goede laag teflontape, waarna ik de brandstofleiding weer aansluit.

 

Ik heb inmiddels de jerrycans waarin ik de vervuilde diesel heb afgevoerd schoongemaakt en weer volgetankt. Via het mangat vul ik de tank bij en check ik meteen of de tankvlotter goed werkt. Aansluiten van de meter op het dashboard doe ik later.

Nu het mangat monteren en klaar is project tank:

 

Dan is het ook tijd voor het vervangen van het CAV (grof)filter en daarna eindelijk tijd voor:

 

Heerlijk zo’n opvoerpomp die zichzelf ontlucht: geen gedoe meer met handmatig ontluchten en zo. Een nieuwe motor heeft zo zijn voordelen……;-)

 

10 April 2017

 

Vandaag een afspraak voor de eerste servicebeurt van de nieuwe Vetus. Na 50 uur dient de motor even gecheckt te worden, olie , filters etc. vervangen te worden: Dat kan ik op zich zelf wel maar voor de garantie dient Bonsink dat te doen. Wat ook meteen gedaan wordt is het vervangen van de waterpomp. Niet dat deze stuk is maar Vetus heeft gemerkt dat de waterpomp na verloop van tijd een kleine lekkage kan gaan vertonen bij de aandrijfas ervan. Dus worden deze uit voorzorg allemaal vervangen. Kijk dat is nou service / garantie waar ik voor gekozen heb toen ik voor Vetus koos.

 

Verder zijn op de krukaspoelie wat scherpe randjes weggehaald: de V snaar was daardoor wat gaan slijten. Tevens de snaar zelf vervangen. Neem ik de oude als reserve.

 

Nieuwe waterpomp

 

Bij het warmdraaien van de motor om de olie te kunnen verversen valt op dat het lampje van de uitlaattemperatuur heel licht brandt. Huh? Is mij nog niet eerder opgevallen. De boel nagemeten met de monteur en dan blijkt dat de sensor teveel weerstand geeft. Die is dus stuk. Zal wel nieuwigheid zijn. De monteur zet er dus een nieuwe in en daarna is het euvel verholpen. Op naar een nieuw vaarseizoen….

Net boven de uitlaatslang de aansluiting voor de temperatuursensor voor de uitlaat. (die er nu even niet in zit…

 

 

Vorige kluspagina Volgende kluspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.